Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami

Osoba na wózku inwalidzkim

12.06.2017 Warszawa

Osoby z niepełnosprawnościami mają takie same prawa jak osoby w pełni sprawne, dlatego też, powinny mieć dobry dostęp do wszelkich usług, z których korzystają na co dzień.

Szkolenia z zakresu savoir-vivre wobec osoby z niepełnosprawnością nauczą i zwrócą uwagę jak skutecznie pomóc klientowi z niepełnosprawnością, jak właściwie zachować się w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami (podawanie ręki, rozmowa, prowadzenie, opis przedmiotów itp.)

Uczestnicy szkoleń:

  • pracownicy HR,
  • pracownicy bezpośredniej obsługi klienta (recepcja, biuro obsługi klienta),
  • pracownicy pomocy technicznej,
  • pracownicy działów szkoleniowych.

W każdym szkoleniu udział będzie brało od 10 do 20 osób, szkolenie seminaryjno–warsztatowe: 3 godziny seminarium, 3 godziny warsztatów. Szkolenie z udziałem trenerów z niepełnosprawnościami.

Tematyka:

  • Zasady komunikacji,
  • Zasady właściwego zachowania wobec osoby z niepełnosprawnością,
  • Doświadczenie niepełnosprawności.

Program szkolenia:

  • Powitanie i przedstawienie tematu zajęć;
  • Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności;
  • Rozmowa na temat osób z niepełnosprawnościami w środowisku, w którym funkcjonują uczestnicy zajęć;
  • Podstawowe akty prawne wobec niepełnosprawności obowiązujące w Polsce;
  • Stopnie i rodzaje niepełnosprawności;
  • Nauka, praca, życie codzienne osób z niepełnosprawnościami;
  • Pasje, hobby i zainteresowania osób z niepełnosprawnościami;
  • Sprzęt ułatwiający codzienne funkcjonowanie i wykonywanie pracy, którym posługują się osoby z niepełnosprawnościami;
  • Jak skutecznie pomóc klientowi z niepełnosprawnością w załatwieniu sprawy?
  • Osoby z niepełnosprawnością ruchową i różnice w podejściu do nich ze względu na sposób poruszania się;
  • Ćwiczenia praktyczne z użyciem wózka inwalidzkiego;
  • Prezentacja materiałów i pomocy, które pomagają osobom z niepełnosprawnością sensoryczną w codziennym funkcjonowaniu;
  • Właściwe zachowanie wobec klienta z niepełnosprawnością wzrokową: podawanie ręki, rozmowa, prowadzenie, podawanie przedmiotów, opis otoczenia itp.;
  • Ćwiczenia praktyczne: rozmowa, czynności codzienne, poruszanie się z białą laską i zasłoniętymi przez gogle oczami, a także ze stoperami w uszach itp.;
  • Znaczenie zachowań werbalnych i niewerbalnych w kontaktach z klientem z dysfunkcją wzroku;
  • Alternatywne sposoby komunikowania się z osobami z niepełnosprawnościami sensorycznymi, jak: alfabet Lorma, język migowy, daktylografia;
  • Nauka daktylografii i kilkudziesięciu znaków języka migowego;
  • Formy komunikacji z osobą głuchą w przypadku nieznajomości języka migowego;
  • Podsumowanie zajęć.